top of page

De 4 fases van yin yoga

De eerste fase

In de eerste fase kom je in een houding en ga je het randje van de sensaties gaan opzoeken. Wat je voelt tijdens een stretch, is namelijk een spectrum: het kan dat heel diep zijn, pijnlijk bijna, of heel subtiel en bijna onvoelbaar. Bij yin ben je op zoek naar een zachte sensatie, milde druk of stretch. Als de sensatie scherp, stekend of overweldigend voelt, probeer je of een andere variatie meer passend is voor jou op dit moment, of vermijd je de houding volledig.


De tweede fase

Eens je in je houding zit, probeer je je spieren zo veel mogelijk te ontspannen, zeker die in het doelgebied van je houding. Als de spieren relatief ontspannen zijn, kan de houding dieper inwerken op je lichaam. Zo ga je met yin eerder op je bindweefsel dan op je spieren gaan werken. Het kan zijn dat er meerdere doelgebieden binnen één pose zijn, en dat is volkomen normaal. Tijdens de verschillende minuten in dezelfde houding kun je ook merken dat het aandachtsgebied in je lichaam verplaatst. Dat is helemaal normaal, en toegestaan.


Tijdens de derde fase van yin yoga ga je gedurende een relatief langere periode stil blijven. Houdingen kunnen tussen de drie en zes (of zelfs langer) minuten aangehouden worden. Voel hier wat voor jou passend is, misschien kom je vroeger uit de houding dan voorzien, of blijf je nog even langer marineren dan wat de begeleider voorstelt. Je hoeft bovendien ook niet als een standbeeld te blijven zitten. Verander je houding om de juiste hoeveelheid sensaties van in fase 1 hun werk te laten doen. Door langer in de houding te blijven, kunnen de sensaties afnemen of net intenser worden, en je mag je houding wat aanpassen om daarop in te spelen.


De vierde fase

Yin gaat over traagheid. Je gaat traag in de houding, voelt waar je stil wil vallen, blijft daar lang hangen, en ten slotte kom je ook traag terug uit de houding. Zorg er dus voor dat je iedere houding bewust en voorzichtig loslaat. Dan ga je naar je rebound: een neutrale houding waarin je 1 à 2 minuten de tijd neemt om de effecten te observeren van de net gedane pose op je doelgebied.



7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page